Kom jij ze ook wel eens tegen op Facebook? Een handdoekleverancier heeft een verkeerde naam in een handdoek geborduurd. Lukas had Lucas moeten zijn. Het bedrijf geeft de handdoek met de naam Lukas weg via Facebook. Een webwinkel met voorbedrukte lunchboxes heeft een lunchbox over met de naam Daan. Een schattig rompertje met de naam Julia komt voorbij. Verkeerde naam gedrukt. Tag iemand met een kindje met de naam Julia, dan krijgt zij het exemplaar toegestuurd. Er wordt driftig getagd en het bericht verschijnt dan ook in de tijdlijn van velen. Dat is leuk, denk jij. Mijn kind heet geen Lukas of Daan of Julia, maar ik zou wel zo’n bedrukte handdoek/lunchbox/romper willen kopen.
Doel gehaald voor de leverancier. Voor de prijs van een voorbedrukt product veel bereik op Facebook. Want nee, die producten waren natuurlijk niet verkeerd gedrukt. Gewoon een goede marketing actie! Kun je niet te vaak doen natuurlijk, want dan komt de professionaliteit van je bedrijf in het geding.
Een tijdje geleden zag ik een berichtje van een taartenleverancier voorbij komen. Ze hadden iets te veel taartbodems gebakken voor het komende weekend. Of er iemand was die toevallig een taart nodig had? Prompt kwam haar tijdlijn vol bestellingen voor een taart. De taartenbakster moest als een gek aan de slag om extra taarten te gaan bakken! Slimme actie, al denk ik dat het in dit geval écht om een overproductie ging en geen marktingstunt.